Yrityshistoria


Korjaamotoiminta alkoi Leskelässä vuonna 1964 vanhan kansakoulun luokkahuoneissa. Aluksi koulu oli vuokrattuna ja sen luokkahuoneet muutettiin korjaamotilaksi tekemällä sinne rasvamonttu, betonilattia ja kahdet pariovet. Tila oli aika lyhyt jolloin kuorma-autoa korjattaessa ovet eivät mahtuneet kiinni.

Aika oli toisenlainen kuin nyt ja asetyleeni kaasuhitsaukseen tehtiin itse asetyleenin kehittimellä johon tarvittiin karpiidia. Itse en oikein muista mutta kuusikymmentäluvun lopulla joku lauantai ilta olimme saunomassa – siis samassa rakennuksessa kuin korjaamo oli – ja kesken saunomistouhujen karpiidipannu räjähti sillä seurauksella että pannun siis kehittimen korkki lensi korjaamon kattoon tehden ammottavan aukon välikattoon. Kaikki ikkunat lensivät pihalle ja pariovet selekosen selälleen. Oli siinä ollut ihmettelemistä mutta siitä selvittiin korjailemalla.

Muistuu sekin mieleen että korjaamoon meneminen oli kielletty lapsilla, sillä siellä olisi voinut satuttaa itsensä. Vaan eipä tuota tahtonut uskoa seurauksella että rasvamonttua kiertäessä auton ollessa siinä päällä juoksin ja astuin tyhjää eli putosin suoraan monttuun, ihme kyllä pikku naarmuilla selvisin.

Hieman aina on kiinnostanut rapata, tuunata, korjata. Olimmekin kesällä vuonna 1976 (noin) ollessani 10-vuotias veljeni Tuomon kanssa hitsaamassa metsäkoneen teloja ja aurinko paistoi komeasti, sekös jotenkin laimenti hitsausmaskin lasia sillä seurauksella, että seuraavana yönä ei nukuttu. Oli meinaan silmät niin kipeinä hitsauksesta ja seuraavana päivänä vain vesi juoksi niistä.

Kaarihallin teko aloitettiin v.1977. Samalle tontille liiterirakennuksen taakse valmistui 165 neliötä tilaa ja rasvamonttu. Oli siinä entiseen verrattuna hulppeet tilat! Heikki palkkasikin Marjomaan Jarmon avuksi. No aina kun vaan opiskeluilta ehti jalkaterät vipatti korjaamon suuntaan ja kourat mustui. Kylällä oli silloin vielä vahva maataloustoiminta ja traktorien korjausta riitti. Puhuivat kylän miehet että ”onko Leylandin parsi vapaana, monta leukkua oli kylällä ja joku aina rikki – olis vähän korjaamista.” Vahvaa se maatalous on vieläkin, tilakoot ovat vain suuremmat – mutta kaikki pellot taitaa olla käytössä?

Aina korjaamolla on ollut autojenkin korjausta ja maalausta. Ensimmäisiä maalauksia suoritettiin pölynimuriin tulevalla maaliruiskulla ja suojaimet oli sitä sun tätä. Niinpä kaarihallia päätettiin jatkaa v.1982–1984 viisitoista metriä lisää. Lisätilaan tuli maalaamokammio, varaosavarasto, toimisto ja kylmävarasto. Tilaa oli ja töitä kanssa, niinpä pikkuhiljaa molemmat veljekset koulujen jälkeen jäätiin korjaamolle töihin. Fordin merkkihuolto alkoi vuonna –88 ja kaikkien muiden merkkien huolto jatkui – myös koneiden ja traktoreiden.

Vuonna 1992 päätettiin varaosat/toimisto siirtää hallin toiseen päähän ja saatiin lisää lämmintä korjaamotilaa. Ikäviäkin muistoja historia sisältää, äitimme Vieno nukkui pois sairauden murtamana v.1986 ja isämme Heikki menehtyi liikenne-onnettomuudessa v.1993, tämä kirjoitus on kunnianosoitus heitä kohtaan mitä he ovat Leskelän ja ympäristön alueen asukkaiden eteen korjaamotoiminnalla tehneet.



Ankaran työnteon jatkuessa huomasimme että toimistotilat olivat väärässä paikassa eli korjaamon perällä, jolloin laajensimme rakennusta itäpuolelle 112 neliötä. Näin saimme vanhan toimistotilan muuttaa korjaamotiloiksi: nyt tilaa on korjaamonpuolella 330 neliötä. Ajosiltanostureita on 2 kpl ja pilarinostureita 2 kpl sekä jarrujen testauslaite, edelleen maalaamotilat sekä tietokone mittaukset nykyautoille, pakokaasumittari, diesel-savutusmittari sekä lukuisia erikoistyökaluja jakopäänhihnojen vaihtoon. Varaosien myynti sisältää kaikki merkit ja suoraan hyllystä akut, suodattimet, öljyt, jarrupalat, renkaat ym. tarvikkeet.

Seppo Hänninen